När Masthuggskajen berikas med Masthugget Väst, en multibyggnad med bland annat parkeringshus, restaurang och gympasal, kommer konsten på köpet.
I och med Enprocentsregeln ska en procent av budgeten vid ny-, om- och tillbyggnationer av fastigheter, infrastruktur och offentliga miljöer investeras i konstnärlig gestaltning. Detta syns tydligt i Masthugget Väst. Totalt får byggnaden sex konstverk i och utanför byggnaden till ett värde av 3,5 miljoner kronor.
Ilja Karilampi är 38 år, en internationellt verksam konstnär och skaparen till verket ”Gbg for life yeah”, som har syftet att skapa en stark visuell koppling till musikstaden Göteborg. Konstverket består av en LED-skärm som visar en 3D-animation av ett vattenfall där det regnar ner instrument.
Vad innebär musikstaden Göteborg för dig?
– I Göteborg finns ju flera intressanta spår, utöver den ”officiella” linjen om evenemangsstaden med stora konserter och besökarsiffror. Det finns något jag brukar kalla ”post-Embassy-legacyn”, vilket är alla band som uppstått i kölvattnet av kända duon ”The Embassy”, som skapade sitt eget universum. Där var skivbolaget Service betydelsefulla för andra grupper och labels som The Tough Alliance, The Studio, Sincerely Yours, och Team Rockit. Nånstans skapade det en viktig myt och ett eget ekosystem i Göteborg, som jag tror konstnärligt har styrkt många människor genom en slags alternativ scen. Det finns ett starkt narrativ om både autenticitet, och nu även ekonomisk framgång, i musik från Göteborg. I det nya konstverket jag skapar för Masthuggskajen vill jag gärna belysa det fenomenet och hylla det lokalklimat som Göteborg inneburit.
Vad betyder området kring Masthuggskajen för Göteborgs kultur?
– Sedan millennieskiftet har det varit mycket fester och och konstnärlig grundutbildning i området och jag hängde själv mycket kring Första Långgatan då. I takt med att det har rustats upp så har en del tidigare aktiviteter och lokaler försvunnit, men det är också häftigt att se de nya höghusen som byggs runt omkring. Personligen upplever jag det ganska uppfriskande att se området lyftas och förändras – särskilt just sträckan mellan Järntorget och Masthuggstorget, som jag tror är trakter de flesta någon gång befunnit sig i genom åren.
Berätta bakgrunden till textstycket ”Gbg for life yeah” och varför det blev just det?
– Jonas Lundqvist skrev raden i låten ”Jag behöver ingen gud”. För några år sedan gjorde vi en musikvideo tillsammans. Hans självutnämnda roll som stadspoet av Skår/Örgryte i exil inspirerar mig. Ibland stöter jag på honom i Stockholm, liksom uppe i någonting som vanligt. Han är ett energiknippe. Textraden säger det liksom så enkelt, i någon slags indie-lokalpatriotism, att man kommer aldrig riktigt ifrån faktumet Göteborg, även om man flyttat. Genom åren får man kontinuerligt nya chanser att skapa sig en relation till staden. Det var en bra titel på ett konstverk för den säger så mycket med så enkla medel.
Finns det några andra viktiga textstycken som du tycker att man borde uppmärksamma på det här sättet?
– Jag har länge och ofta jobbat nära olika akter, band eller låtar, eller iallafall låtit mig inspireras av titlar därifrån. ”Dripping tills vi drunknar” av Hammarkullens Aden och Asme var en bra rad, för den sa mycket om ett mindset: Att leva för stilen, att ”drippen”, dvs kläderna, är extravaganta även om livet kan vara utmanande.
Har du några tips till den som vill konsumera kultur i området? Brett som smalt.
– I och med att jag varit borta mycket senaste åren har jag inte jättebra koll, men varje gång jag är hemma uppskattar jag verkligen att gå längs med Stenpiren, kanske hela vägen ut till Älvsborgsbron. Andra Långgatan är inte lika relevant för mig längre. Ett av de bästa rummen för konst just nu, NSFW, som jag också gjorde en utställning i Nordstan tillsammans med, ligger annars på Vasa Kyrkogata 5, säger Ilja Karilampi.