Ölkulturen runt Masthuggskajen är utbredd – något som blir ännu tydligare i dagarna. Den 1 april tar Gbg Beer Week över pubar och barer. Bakom festivalen står Petur Olafsson, som vill befästa idén om Göteborg som Sveriges ölhuvudstad.
År 2014 var Petur Olafsson och hans vän Fredrik Berggren i Denver. De besökte stadens årliga ölvecka. Under samma tid poppade allt fler bryggerier upp hemma i Göteborg. Tanken slog dem: varför inte göra någonting liknande i Göteborg?
Nu anordnas återigen Gbg Beer Week, som sedan starten enbart tagit paus under pandemiåret 2020. Mellan den 1 och 9 april manifesteras vad öl kan vara. Ölprovningar, middagar och andra evenemang så som en guidad mc-tur till ett bryggeri eller en pubrunda med hundar mynnar ut i öl- och whiskymässan på Svenska Mässan.
Evenemanget pågår i hela staden och på Masthuggskajen märks det av på Brewers Beer Bar, Pils, Schnitzelplatz, Haket och Jerntorgets Brygghus. Området är redan från start känt för sin ölkultur.
– Här får många lokala bryggerier chansen att få ut sin öl. Andra Långgatan har till exempel utvecklats till en gata där unga rör sig och där finns många barer med fokus på just öl. Göteborg har en lång historia av att vara en ölstad och är idag Sveriges ölhuvudstad, säger Petur Olafsson.
Hur visar det sig?
– Förr fanns Carnegie-bryggeriet vid Klippan som levererade porter. Sedan kom Pripps i Frölunda, som blev det stora bryggeriet under 80-talet. Idag har Stigbergets bryggeri blivit ett av de största hantverksbryggerierna i Sverige. Vi har även Poppels bryggeri i Jonsered och Dugges, som ligger i Landvetter. Under dem finns en flora av mellanstora och små bryggerier, så som Vega, Morgondagens eller Två feta grisar. Om man bara utgår från Ringön finns omkring 12 bryggerier inom några kilometers radie. Det finns ett grundmurat intresse för ölkultur i Göteborg. Det säljs otroligt stor andel lokalbryggd öl, jämfört med andra svenska städer.
Varför då, tror du?
– Vi är en lagom stor stad, man kan känna en viss närhet till bryggerierna och lite stolthet över att det är göteborgskt. Göteborgs bryggerier har också genuint bra kvalitet. Om man åker till Frankrike och dricker vin förstår man att vinkulturen är någonting som präglar det lokala. Det man äter och dricker säger någonting om vilka man är som människor och hur man umgås. Att dricka någonting lokalt, vare sig man än göteborgare eller turist, knyter samman människor och skapar en känsla av samhörighet.
Förutom det, varför ska man dricka lokalbryggd öl?
– Det handlar också om hållbarhet. Varför ska jag dricka en ipa från USA när jag kan dricka en från Stigberget? Den smakar bättre på grund av att den är färskare och det är miljömässigt bättre att dricka en lokal produkt. Bryggerierna skapar också jobb. Det är ett helt ekosystem av bra saker.
Behöver man vara en ölnörd för att uppskatta Gbg Beer Week?
– Nej, det är nästan tvärtom. Ölnördar kan ofta vara färgade av vad som är trendigt just nu och gå på det, medan någon annan går efter vad som verkar intressant. På våra evenemang är ofta bryggaren på plats. Mitt tips är att gå dit, snacka lite och få en känsla för ölen.
Går det att kombinera öl med allt?
– Ja, det är någonting vi vill visa under Gbg Beer Week. I år har vi till exempel ett evenemang där de serverar gös, en belgisk suröl, tillsammans med smörgåstårta. Många öl passar också bra med desserter. Mörka öl smakar ofta lite choklad och kaffe. Att vin skulle passa bättre är en myt, säger Petur Olafsson.
Foto: Sofia Björkman.