Nästa vecka startar utvecklingen av hållplats Järntorget som ska byggas om med bland annat två nya bussfiler och ett nytt hållplatsläge. Syftet är att öka framkomligheten och korta ned restiderna för kollektivtrafiken. Samtidigt blir det smidigare att byta mellan buss och spårvagn.
Järntorget är en av Göteborgs största och viktigaste knutpunkter för kollektivtrafik. Hit reser över 20 000 människor varje dag och i takt med att Masthuggskajen byggs ut med nya bostäder, kontor och verksamheter blir de ännu fler.
– Utvecklingen av hållplats Järntorget är en av flera förbättringar som vi gör för kollektivtrafiken i området. Vi vill göra det smidigare att ta spårvagn, buss och i framtiden även färjan för att ta sig hit, säger Marit Sternang, huvudprogramledare för Masthuggskajen på exploateringsförvaltningen.
Nya gång- och cykelbanor på gång
Förra året byggdes en ny hållplats på Masthuggstorget och nu är det alltså Järntorgets tur.
– Området runt Järntorget och Olof Palmes plats kommer genomgå en omfattande förändring. Spårvagnstrafiken kommer att ligga kvar som i dag, men vi gör mer plats för bussarna. Vi bygger också nya cykel- och gångbanor så att man till exempel lättare ska kunna ta sig vidare från Järntorget mot Första Långgatan och ned till den nya stadsdelsparken och vattnet, berättar Marit Sternang.
När allt är klart kommer hållplatserna Järnvågen och Järntorget tillsammans att trafikeras av sammanlagt 13 busslinjer, både expressbussar och stadsbussar. Det nya färjeläget som ska byggas på halvön ligger på bara sex minuters promenad från Järntorget.

Träd tas ned och nya planteras
För att skapa plats för bussarna på Järntorget kommer utrymmet för biltrafiken mellan Järntorget och Olof Palmes plats att minska. Även en trädrad i allén kommer att tas bort för att ge plats åt den nya busshållplatsen.
– Nya träd kommer i stället att planteras på Olof Palmes plats i samband med att torgytan rustas upp med mer grönska, sittplatser, tydliga stråk och belysning, säger Marit Sternang.
De träd som tas ned kommer att användas som en del av kommande konstgestaltning på Masthuggskajen samt i ängsytor som hem för insekter. Några kommer också att bli möbler i stadens utemiljöer.

Området ska vara klart våren 2026
Redan under byggtiden kommer framkomligheten för biltrafiken att minska förbi Järntorget. Det blir också en mindre påverkan på cykeltrafiken som kommer flyttas i sidled i allén och gående kan behöva ta lite andra vägar när övergångsställen tillfälligt stängs.
Området runt Järntorget planeras vara helt klart våren 2026. Torgytan på Olof Palmes plats byggs om under 2025.
Visualiseringen visar hur trafikflödet i området runt Järntorget kommer att se ut när allt är klart våren 2026.