Vid Masthuggskajen planeras en ny destination där Ostindiefararen och Göteborgs maritima arv står i centrum. Bakom satsningen står Greencarrier. Här berättar ägaren Stefan Björk mer om planerna.
Varför är Masthuggskajen rätt plats för Ostindiefararen?
– Fokus för oss har varit att hitta en plats där skeppet kan bli mer publikt och tillgängligt för fler. Ostindiefararen har haft Eriksberg som hemmahamn under många år, samtidigt som hon under stora delar av tiden varit ute på seglatser och internationella turnéer runt om i världen. Eriksberg har varit en viktig och uppskattad bas för verksamheten. Nu ser vi att Masthuggskajen, med sitt centrala läge och närheten till stadens flöden, kan ge ännu fler möjlighet att uppleva skeppet och ta del av Göteborgs historia som handels- och sjöfartsstad – inte minst när Västlänken står klar och området blir ännu mer tillgängligt.
Ni planerar ju också att bygga ett upplevelsecentrum på kajen. Vad ska det innehålla?
– Vi vill bygga ett upplevelsecentrum som visar olika epoker, inte bara av skeppet utan också av Svenska Ostindiska Companiet. Tanken är att det bland annat ska visa hur det var på 1700-talet när skeppen seglade till Kina, själva bygget av Götheborg och förlisningen 1745. Förutom att kunna gå ombord på skeppet, kan man även uppleva det digitalt – till exempel klättra i riggen eller känna hur det är att segla i blåst.
Varför behövs den här satsningen i Göteborg?
– Vi kommer från ett arv med handel och sjöfart, och Ostindiska Companiet betydde otroligt mycket för Göteborg och Sverige. I dag ser man inte det i staden på samma sätt och jag tror att man behöver lyfta fram det igen. Alla människor och civilisationer behöver veta varifrån man kommer. Samtidigt skapar vi ett nytt besöksmål för Göteborg som vi hoppas att det ska attrahera några hundratusen besökare per år. Utöver upplevelsecentrum kommer fastigheten innehålla restaurang och kontorsytor. Vi ser att vi kan skapa en unik och levande plats även för företag som vill verka i en unik miljö som vår marina och handelshistoria erbjuder. Satsningen kommer också bidra till mer liv längs kajen och stärka kopplingen till älven.
Hur ser tidplanen ut?
– Målet är att vara klara till 2031 när Ostindiska Companiet fyller 300 år. För att lyckas med det behöver vi tillgång till marken senast 2028. En stor utmaning är att Stena Line bedriver verksamhet på den platsen i dag, så vi behöver hitta en lösning tillsammans. Sedan är det mycket som ska falla på plats i stadsplaneringen, inte minst med tanke på allt som ska byggas på halvön.
Hur säker är du på att projektet blir verklighet?
– Jag tror absolut att det kommer bli av. Vi har lagt ner mycket tid och pengar på detta i många år och räknar med att få det på plats. Reaktionerna har varit väldigt positiva, det ger energi i arbetet och stärker bilden av att det här är något som många vill se i Göteborg. Jag ser fram emot att få ihop helheten med skeppet, upplevelsecentrumet och miljön runt omkring. För oss på Greencarrier handlar det om att ge något tillbaka till Göteborg och göteborgarna, och skapa förutsättningar för att fortsätta verka här.
FAKTA
Om Ostindiefararen Götheborg
Ostindiefararen Götheborg var ett av Svenska Ostindiska Companiets handelsskepp och gjorde tre resor till Kina mellan 1739 och 1745. På väg hem från den sista resan gick fartyget på grund vid inloppet till Göteborg, strax utanför Älvsborgs fästning, och förliste. Stora delar av lasten kunde bärgas och hela besättningen klarade sig.
1995 påbörjades bygget av en fullskalig rekonstruktion av skeppet, som stod färdig 2003. Sedan dess har Götheborg seglat på flera långresor och fungerat som en plattform för internationella kontakter och handel.
Sedan 2021 ägs skeppet av Greencarrier.
Om Svenska Ostindiska Companiet (SOIC)
Svenska Ostindiska Companiet grundades 1731 och utvecklades till en av Sveriges mest betydelsefulla handelsaktörer. Under 1700-talet spelade verksamheten en viktig roll för Göteborgs framväxt och bidrog till landets utveckling inom handel, sjöfart, skeppsbyggnad, vetenskap och infrastruktur.





