Stena Line med arkitekter tittar på den framtida Masthuggskajens möjligheter. Målet är att öka tillgängligheten mot vattnet.
Inriktningen på arbetet är att kunna erbjuda göteborgare och besökare möjlighet att ta sig fram utmed hela älven på Mashuggskajen och knyta ihop Danmarksterminalen med Långgatorna på ett naturligt sätt.
– Vi vill öppna upp mot havet och göra Danmarksterminalen mer tillgänglig, för alla. Låta människor möta vattnet. Saker vi tittar på är till exempel en kajpromenad, en stor terrass med fantastisk utsikt, restauranger, butiker och galleri, säger Magnus Hallberg, Route Manager på Stena Line.
Stena Lines Danmarkstrafik har fått förlängt kontrakt till 2035 och blir därmed kvar på Masthuggskajen. Det finns dock en möjlighet till uppsägning från 2025 om det visar sig att området behövs för betydande stadsutveckling före 2035. Efter dialog med staden har Stena Line lämnat in ett förslag på hur man kan integrera Danmarksterminalen i staden och göra den mer tillgänglig för Göteborgarna.
– Vi ser väldigt positivt på möjligheten att vara en del av den stadsutveckling som sker på Masthuggskajen. Vi vill skapa nya spännande möteplatser för alla som bor, arbetar och besöker området. Det ska vara folkligt och knyta an till det befintliga, säger Magnus Hallberg.
Idag besöker 1,2 miljoner människor Danmarksterminalen varje år. När den nya terminalen och kajpromenaden står klar hoppas Stena Line att många fler vill komma hit, för att njuta av en fantastisk utsikt över älven, ta en kopp kaffe och umgås med vänner.
– Vi vill ge göteborgarna och besökare möjligheten att komma nära vattnet och hamnen. Vi älskar sjöfart och hav och vill att så många som möjligt ska kunna ta del av detta fantastiska område, säger Magnus Hallberg.
Arbetet med att utveckla Danmarksterminalen och kajpromenaden kan påbörjas då Masthuggsområdet börjar utvecklas. Utformning och genomförande kommer att ske i samverkan med Stena Fastigheter Göteborg och den stadsutvecklingen som sker på Masthuggskajen.