skip to Main Content
Arkivet-grundaren: ”Här ligger framtiden”

REPORTAGESERIE: Jag är Masthuggskajen. I denna serie träffar vi de individer som bidrar till att ge stadsdelen själ och liv.

Som liten hjälpte Caroline Hamrin till i mormors second hand-butik. För fyra år sedan startade hon sin egen under orden hållbart, roligt och modernt. Nyligen slog Arkivet upp portarna på Järntorget i Göteborg – en plats vald med omsorg. 

Second hand-butiken Arkivet, belägen mellan Espresso House och Järntorgets Brygghus, är en varm tillflyktsort när resten av staden är begraven i slask. I entrédelen hänger kläder sorterade i färgskalor, längre in sorterade efter plagg. Möbleringen är luftig, ljuset fräscht, och inte någonstans påminner butiken om den fördomsfulla bild många har av just butiker med begagnade kläder.

– Många ser nog en liten, mörk, halvfuktig källare framför sig, där det saknas knappar på plaggen. Men här är plaggen hela, rena och utan defekter, säger Ida Nylén, Göteborgs butikschef .

– Vi får höra folk varje dag som tror att Arkivet är en vanlig, traditionell butik eftersom vi får det att se ut så. Det är en del av konceptet. Vi gör det lätt, roligt och fräscht, säger Caroline Hamrin, grundare och ägare.

”Vår snittkund är nog en 35-årig, modeintresserad innerstadstjej som vill handla hållbart. Det ska vara roligt och lätt” säger Arkivets grundare Caroline Hamrin.

Från H&M till Gucci
Tio år gammal hjälpte Caroline Hamrin mormor att prissätta plagg och prata med kunderna för att 26 år gammal ta över second hand-butiken ”Gammalt och nytt” i Sundbyberg. Hon drev den i fyra år innan hon samlade på sig ytterligare kunskaper inom koncept, retail och rekrytering på andra företag. År 2017, vid 40 års ålder, var det dags att starta upp någonting eget.

– Jag tänkte: nu är det dags att dra igång min egen second hand-butik men i större skala. Och då menar jag en större butik där jag vågar anställa personer redan från dag ett, säger hon och fortsätter:

– Många frågade hur jag skulle få in kläder men jag svarade att ”det är det minsta problemet”. Jag berättade för bekanta, satte upp lappar, spred budskapet via Instagram. Vi hade sedan öppet under två insamlingsveckor innan den riktiga öppningen.

Den första butiken öppnade på Norrtullsgatan i Vasastan, Stockholm, i en lokal på 250 kvadratmeter. Från Carolines tid på ”Gammalt och nytt” hade hon med sig grundkunskaper i att vara selektiv när det kommer till vilka kläder de tar emot. Någonting hon har haft användning av i skapandet av Arkivets affärsidé och nisch.

– Vi har hela spektrat, bara det är aktuellt. Här kan du hitta guldkorn som är slutsålda i butik, till exempel. Det kan vara allt från H&M till Gucci. Men många förknippar oss nog med nordiska märken så som Filippa K, Rodebjer och Ganni. Vi kan sälja toppar för 75 kronor men också en tröja för 3 000. Snittplagget ligger runt 200 kronor kanske.

– Om jag skulle beskriva Arkivets stil skulle jag säga: feminint, modernt, fräscht, trendigt och medvetet med en elegant twist.

”Plagget har en gång köpts i butik och vi har valt det på nytt, vilket är rätt häftigt i sig” säger Arkivet Göteborgs butikschef Ida Nylén.

Så fungerar kretsloppet på Arkivet
Vid inlämningen får varje kund lämna tjugo plagg åt gången. När plagget tagits emot och säljs, får kunden som lämnat in det 40 procent i kommission. De flesta använder pengarna för att handla nya plagg i butiken, ett beteende som kallas för att ”Arkiva”. Inlämnade plagg hänger uppe i en månad. I de fall ett plagg inte blir sålt, ansvarar ”inlämnaren” för att hämta tillbaka plagget och om det inte sker, skänker Arkivet överblivna kläder till Stadsmissionen.

– Det är ett kretslopp. Men vi säljer 90 procent av de kläder vi tar emot. Mycket bygger på en kunskap hos oss och kunden som lämnar in det. Det handlar om att ha en fingertoppskänsla i urvalet. Om vi tar in skor till exempel, så är det i stort sett bara felköp. Ingen vill ha utgångna eller nötta skor. Men ibland kan lite patina vara härligt och tillföra en viss känsla, säger Caroline Hamrin.

Är Arkivets koncept framtiden?

– Gud ja. Det är här för att stanna. Du kommer att hitta liknande koncept för allt: inredning, barnkläder, herrkläder och andra nischer. Vi har vår nisch.

”Hur vi skyltar, vilka plagg vi tar in, hur vi bemöter kunder, vad vi spelar för musik, vad vi har för blommor. Jag har tränat upp mitt team i att vara enhetliga” säger Caroline Hamrin, grundaren bakom Arkivet.

Göteborgsbutiken är den tredje i ordningen och öppnade under sensommaren 2020. När det kom till val av lokal i Göteborg letade Caroline efter en plats som påminde om där de etablerade sig i Stockholm. Valet föll till slut på det område som de anser vara framtiden.

– Läget är optimalt. Det bubblar här. Läget mellan Linnéstaden och Haga kändes optimalt. Här finns långgatorna, restauranger, en mix av butiker och varumärken. Inredningsaffären Svenssons i Lammhult ligger nästan vägg i vägg, Ted & Teresa och Myrorna tvärs över, och fristående butiker här och var. Här finns mixen och det är vad som är intressant. Här rör sig alla typer av människor.

– Vi har medvetet valt att inte ligga på den största huvudgatan utan vill ligga där människor arbetar och bor. Vi vill också vara i ett område där vi känner att människor tänker framåt och nytt. För oss känns det därför självklart att vara här, säger Caroline Hamrin.

Foto: Sofia Andersson.

Tillbaka till Berättelser
Back To Top