Från konstnärskollektiv till konceptbyrå. Göteborgsbaserade Stylt startade i Vasastan för över 30 år sedan. Sedan januari i år sitter de i NCC:s Brick Studios på Masthamnsgatan, ett hus de själva arbetat med att positionera. Vi hälsade på dem i en kontorsmiljö som, precis som deras projekt, berättar en historia.
Kommunikationsgruppen More Alliance har 11 byråer under sitt paraply. Verksamheterna sträcker sig från content marketing, PR, reklam och film till digital utveckling och event. I januari 2023 flyttade de in på fyra våningar i Brick Studios, tegelhuset på Masthamnsgatan, eller ”Nya Långgatan” för den som vill.
Här möts besökaren av välkomnande receptionister, inbjudande soffor och en liten scen med tillhörande gradäng. Häromveckan hade Stylt, som är en del av More Alliance, föredrag inför ett femtiotal hotellchefer i Västsverige just här men det är också en plats för interna workshops och kickoffer.
Styr koncept och grunddesign från eget huvud
I Stylts egna lokaler på åttonde våningen illustrerar heltäckningsmattan med färgstänk deras arv som konstnärskollektiv. Idag består Stylt av cirka 25 medarbetare som arbetar med koncept- och varumärkesutveckling, storytelling, grafisk design och inredningsarkitektur inom hospitality-världen. De arbetar framförallt med hotell och restaurang, men även med fastighets- och destinationsutveckling. Sedan flera år tar de sig an uppdrag över hela världen och allierar sig ofta med lokala aktörer.
– Det viktigaste för oss är att kunna styra koncepten och grunddesignen från eget huvud. Vi har en inneboende mission om att vi vill hjälpa människor att uppleva saker de kanske inte annars hade upplevt. Det kan handla om alltifrån att sätta prägel på ett hotell som en levande kulturarena till att utveckla en ny havsdestination som Pater Noster, där det senare är ett tydligt exempel på när vi gått hela vägen, säger Magnus Stenberg, konceptutvecklare och partner på Stylt.
Pater Noster-skären utanför Marstrand har genom historien varit en fruktad plats där sjömän sägs ha bett till sin ”Fader vår”, alltså Pater Noster på latin, för att överleva passagen. Fyren på den mytomspunna ön har sällskap av den gamla fyrmästarbostaden där fyrmästarfamiljer levde i mer än hundra år. Här har Stylt skapat ett annorlunda och personligt litet hotell för de som söker verkligt genuina upplevelse nära havet. Med hjälp av ett ”upplevelsemanus” positionerade Stylt platsen som ”ett hem vid horisonten” som berättar historien om ön, havet och de som en gång levt här. Detta låg sedan till grund för allt från inredningsdesign till PR, mat och upplevelser.
– Det är den typen av äkta och genuina upplevelser som människor söker idag. Det ska vara på riktigt. Man kan se det som en ny lyx.
Lade plattformen för Hotel Draken
Deras senaste projekt utspelar sig i grannskapet på Masthuggskajen. Den 1 oktober öppnade Hotel Draken, som byggts av fastighetsbolaget Balder och nu drivs av Strawberry. Stylt var anlitade för att vara med och lägga plattformen. Det innebar i praktiken att ta fram en strategi och ”den stora berättelsen” som verksamheten skulle utgå ifrån.
– Vår grundidé var att lyfta fram hotellet som en kulturarena och en kulturell hub, som förstärker de gamla kulturkvarteren i området. Kulturen sitter i Masthuggskajens DNA. Alla människor kittlas av den historien, även om man inte är kulturutövare själv. Vi har till exempel Göteborg Film Festival, en av Europas mest välbesökta filmfestivaler, som är kopplad till biograf Draken. Evenemanget lever under tio dagar. På det här sättet vill vi att känslan, magin och mötesplatsen ska leva året om, säger Magnus Stenberg.
Han fortsätter:
– Nu är det otroligt viktigt att sträcka ut handen till alla kreativa människor och alla grymma små näringar som finns i området. Det handlar om att bjuda in och att skapa nya spännande möten som förstärker kulturen i området.
Stylt har förutom konceptet skapat inredningen för de publika ytorna och några av restaurangerna. De har också skapat den iögonfallande drake som hänger i taket på Brasserie Draken.
– Vi ringde en kille på Hisingen, som har jobbat med bland annat Universeum, och frågade ”vad tror du om att göra en 24 meter lång drake med ljus som ska hänga i taket på 33:e våningen i Hotel Draken”? Det var svårt att tacka nej till, säger Magnus Stenberg.
Ett område under total transformation
Stylt har nu landat i Brick Studios, ett hus de själva har hjälpt NCC att sätta karaktären på. De har velat skapa en öppenhet och en kreativ skärningspunkt där olika bolag möts.
– De allra flesta söker utbyte med andra människor och jag tror det är därför man lockas till Masthuggskajen. Vi insåg snart att det passade oss ganska bra, så det var naturligt att hänga på och flytta in.
Magnus Stenberg ser ett anrikt område som är under total transformation. Han tycker det är svårt att sia om framtiden men poängterar det viktiga i att bjuda in ”sköna aktörer” i de nya husens bottenvåningar.
– Det gäller att göra det på riktigt. Jag vill se riktiga människor och kreativa verksamheter som får platsen att leva, så att området inte domineras av människor som sitter vid skrivbordet åtta till fem och sedan går hem, säger han.
Huvudbild: Magnus Stenberg i Stylts materialförråd. Foto: Sofia Björkman.