Post Thumbnail

Bohuslän blir kvar i sommar vid Masthuggskajen

June 30, 2016

Nu är det klart. Ångaren Bohuslän kommer att ligga kvar vid Masthuggskajen hela sommaren. Det är vi mycket tacksamma för. Kom gärna ned till kajen (vid Rosenlund där Älvsnabben lade till innan) på besök. Ofta är det besättning ombord som gärna berättar mer om ångaren. Annars läs mer via länken längst ned på sidan.

Bilder från en av Ångaren Bohusläns turer i Göteborgs skärgård.

Bild från en av Ångaren Bohusläns turer i Göteborgs skärgård.

Bohuslän – en ångare med anor

Bohuslän är Västkustens sista passagerarångare och Sveriges största ångmaskindrivna fartyg i reguljär drift.
Hon byggdes 1914 på Eriksbergs Mekaniska Verkstad för Marstrands Nya Ångfartygs AB (Marstrandsbolaget), och gick i mer än 40 år på traden Göteborg – Lysekil – Smögen – Gravarne (nuvarande Kungshamn). När med tiden öarna längs kusten fick färje- eller broförbindelse med fastlandet, blev konkurrensen från bussar och lastbilar övermäktig, och ångaren sattes in i s.k. “inköpstrafik” i Öresund och senare mellan Strömstad och norska hamnar. Hösten 1963 lades hon upp, och två år senare såldes hon till upphuggning.

Hon räddades då av en skara entusiaster, som 1965 bildade Sällskapet Ångbåten. Efter ett intensivt upprustningsarbete gick ångaren redan nästa sommar åter i sina gamla farvatten. Sedan dess seglar hon varje sommar i de vatten hon en gång byggdes för, moderniserad där sådana krav ställs, men i övrigt återställd i allt väsentligt med maskin och panna i original och salonger nära nog som vid leveransen i maj 1914.
Ångaren Bohuslän går reguljära turer under högsommaren och i beställningstrafik under försommar och höst. Sällskapet Ångbåten driver Bohuslän utan bidrag från allmänna medel och helt ideellt.

text- och bildkälla: Sällskapet Ångbåten